Priljubljenost celoletnih pnevmatik trenutno narašča kot še nikoli prej, zato proizvajalci veliko vlagajo v njihov razvoj. Več pozornosti jim posvečajo tudi organizacije, ki objavljajo teste. Revija Autobild na primer izvaja obsežen dvostopenjski test teh pnevmatik. V prvi fazi se meri zavorna pot pnevmatik v suhih in mokrih razmerah. Na podlagi teh rezultatov se izberejo kandidati za drugo, bolj poglobljeno stopnjo. Letos se je v ta krog uvrstilo 16 pnevmatik, vrhunec pa je bil izbor najboljše celoletne pnevmatike za leto 2023 – po oceni združenja Autobild.
Poleg tega je Autobild letos v test vključil poletno in zimsko pnevmatiko, tako da lahko primerjamo, kakšen kompromis so celoletne pnevmatike. In v primeru zavorne poti bi lahko rekli, da ne tako zelo – poletna pnevmatika se je na mokri cesti seveda ustavila prva, vendar je bila od najboljše celoletne pnevmatike, ki je v tem primeru Bridgestone, oddaljena le nekaj več kot dva metra, kar je velika razlika v primerjavi z zaviranjem povsem zimske pnevmatike na mokri cesti, zato se pozimi položaj obrne in ima celoletna pnevmatika prednost.
Pnevmatike višjega cenovnega razreda v primerjavi s cenovno ugodnimi pnevmatikami
Nekaj cenovno ugodnih pnevmatik se je nato z boljših položajev prebilo v finale, vendar je v drugi fazi testa postalo jasno, da so premijski proizvajalci vendarle več vložili v razvoj in v razmeroma mladem sektorju z veliko večino premagali cenejšo konkurenco – redko najdemo šest premijskih pnevmatik na prvih mestih. In to samo dokazuje, kako kompleksna zadeva je sodobna celoletna pnevmatika – pozimi mora delovati na snegu, hkrati pa ne more biti tako občutljiva kot zimska pnevmatika, da bi zdržala višje poletne temperature. Vendar si oglejmo nekaj posebnih modelov, ki so nam padli v oči.
Michelinova pnevmatika Crossclimate 2 oziroma njen prvi model je izvirna celoletna pnevmatika, ki je uvedla novo obdobje celoletnih pnevmatik. Dolgo pričakovani drugi model je nepremagljiv na snegu, kjer vedno tesno sledi zimski pnevmatiki in se ji celo kosa v slalomu. To ji je skupaj z nekoliko boljšo zavorno potjo na suhem zagotovilo prvo mesto pred Continentalovo drugo generacijo celoletne pnevmatike Allseasoncontact 2. Vendar ji je uspelo premagati Michelinovo v njeni kraljevski disciplini, to je prevoženih kilometrih. čeprav po projekcijah za manj kot 2.000 kilometrov. Sicer pa sta si pnevmatiki zelo podobni, pri čemer je Continentalova zaradi krajše zavorne poti in boljše vodljivosti nekoliko boljša na mokri cesti.
Bridgestonova nova pnevmatika Turanza All Season 6 pa se je morala zadovoljiti s tretjim mestom. Enaka usoda je doletela tudi pnevmatiko Vredestein Quatrac, ki ji ni pomagala absolutno najboljša ocena na mokri podlagi. Na drugih mestih najdemo Pirelli in Goodyear, za nas pa je zanimivo predvsem 7. mesto, kjer najdemo pnevmatiko Kleber Quadraxer 3, ki pripada koncernu Michelin in ki glede na svojo ceno ponuja zelo dobre vozne lastnosti. In če ne bi bilo slabših voznih lastnosti na mokri cesti in krajšega prevoženega kilometra, bi se lahko pnevmatika uvrstila še bolje. Za seboj je pustila celo nekoliko dražjo pnevmatiko Hankook 4S2, ki se na testih redno uvršča zelo dobro.
Na naslednjem mestu so druge cenovno dostopnejše pnevmatike, kot so BF Goodrich, Kumho in Nexen. Precej razočarljivo 11. mesto je nato pripadlo novi pnevmatiki Dunlop Sport All Season, ki je glede na svoje lastnosti precej draga. Razočaranje je tudi uvrstitev pnevmatik Firestone Multiseason (13. mesto) in Falken AS 220 Pro, ki ju je pokvarila nizka kilometrina, kar je pri testih Autobild precej ključno merilo. Pri obeh pnevmatikah govorimo o življenjski dobi nekaj več kot 30.000 km, za primerjavo, najboljša na testu je Nexen N Blue 4Season2, izdelana na Češkem, z ocenjeno življenjsko dobo 75.000 km, torej več kot dvakrat daljšo. Nexenova pnevmatika je skupaj z Michelinovo pnevmatiko Crossclimate 2 prejela ekološko priznanje “zelena pnevmatika”.
Za konec pa še tradicionalno vprašanje: ali se izplača uporabljati celoletne pnevmatike?
In odgovor ni preprost – če govorimo o voznih lastnostih, potem bi glede na parametre preteklih zim, ki so lahko skoraj poletne, pa tudi zelo zimske, rekel da – boljše celoletne pnevmatike so praktično najbolje pripravljene na takšna nihanja. Drugi argument za celoletne pnevmatike je udobje – ni se vam treba čez nekaj tednov v času največje obremenitve naročiti na servis in skrbeti, da bo zima prišla zgodaj, pnevmatika je že pripravljena na vse. Potem seveda ni pogostih stroškov obnavljanja pnevmatik, ki prav tako niso zanemarljivi z vidika življenjske dobe pnevmatik – potrebno je le občasno uravnoteženje. Ali imajo zimske pnevmatike sploh kakšne slabosti? Imajo, vendar paradoksalno največ v primerjavi z letnimi pnevmatikami – so manj spolzke in zato zdržijo dlje, imajo lahko manjšo porabo goriva in, kar je najpomembneje, so boljše tudi na mokri cesti. Razlika ni zelo izrazita, vendar je iz rezultatov tega preskusa razvidno, da sta zaviranje in vodljivost na mokri cesti pri letnih pnevmatikah preprosto boljša. Po drugi strani pa se vrnemo k dejstvu, da boste veliko teh situacij doživeli na zimskih pnevmatikah, ki pa so v teh disciplinah skoraj vedno slabše od celoletnih pnevmatik. Celoletne pnevmatike tudi precej dobro preprečujejo akvaplaning, celo v primerjavi z letnimi pnevmatikami.
Vendar je pri stroških tudi tu uganka – letna pnevmatika zdrži nekoliko dlje in glede na to, da običajno poletno pnevmatiko uporabljate daljši del leta kot zimsko, obstaja verjetnost, da boste celoletno pnevmatiko zamenjali prej kot poletno pnevmatiko. Če že imate drugi komplet koles za svoj avtomobil, prehod na celoletne pnevmatike običajno ni preveč smiseln z vidika denarja, prednost je le udobje. Po drugi strani pa je uporaba celoletnih pnevmatik brez drugega kompleta koles zelo smiselna – pnevmatike se z menjavo obrabijo, menjava dvakrat na leto stane precej, zato lahko uporaba celoletnih pnevmatik pomaga zmanjšati del teh stroškov, čeprav je njihova cena višja od cene letnih pnevmatik.